Ajax-loader Loading...
Wednesday, September 21, 2011
Tel Aviv,Israel
Corner

הגוגל של צריכת חשמל בעולם

עופר דק | 02/08/2011

כשניגשה חברת הסטארטאפ פנורמיק פאואר (Panoramic Power) לתחרות SmartCamp של יבמ (IBM) בשנה שעברה, הם היו שניים-שלושה אנשים שעבדו מהמרתף של אחד המייסדים במושב קידרון. הזוכה בגמר הישראלי, שלא זכתה בתואר העולמי, הספיקה מאז לגייס 4.5 מיליון דולר, להתחיל בהתקנות ניסיוניות ולהתרחב ל-12 עובדים שכיום יושבים בכפר סבא.

פנורמיק פאואר פועלת בעולם ההתייעלות האנרגטית, הפתרון שלה מספק מידע מפורט על צריכת החשמל בתוך הבניין. "שרש העניין הוא ש-40% מהאנרגיה העולמית נצרכת בתוך בניינים", מסביר ד"ר דוד אלמגור (David Almagor), ממייסדי החברה. "אבל הידע שלנו על חלוקת הצריכה בתוך הבניין הוא אפס", הוא אומר ומוסיף, "אף אחד מאתנו לא יודע כמה הוא משלם על צריכה שונה - מזגנים, תאורה וכו'. בכל רשת אחרת המצב הזה לא קביל. אנחנו יודעים על כל שיחת טלפון, על כל עסקה בכבלים - הכל מפורט. רק בחשמל אנחנו חיים עם שני מספרים פעם בחודש – צריכה וסכום לתשלום".   

אלמגור, שהיה המייסד והמנכ"ל של חברת הסטארטאפ מיסטיקום (שגייסה כ-50 מיליון דולר עד שנמכרה בעסקת מניות לחברת טראנסוויץ') הקים את החברה יחד עם  עדי שמיר (Adi Shamir), בכיר לשעבר ב-AeroScout.

"פיתחנו פלטפורמת שירות המאפשרת לראות בזמן אמת את צריכת החשמל המפורטת של הבניין", מספר אלמגור. "המערכת מבוססת על חיישן אלחוטי המתלבש על חוטי החשמל הקיימים. החיישן, שאינו זקוק לסוללה אלא לוקח את האנרגיה מהשדה המגנטי שהוא מודד, משדר לקופסה שמחוברת לאינטרנט. המידע על הצריכה מגיע לשרתים של החברה שיושבים בענן, שם יש תוכנת BI והמשתמש יכול לראות את צריכת האנרגיה בכל מעגל שהוחלט להסתכל עליו".

מימין: מאיר ניסנסון - מנכ"ל יבמ ישראל, עם דוד אלמגור

 

מה מרוויח הלקוח?
"הערך שמיוצר ללקוח הסופי הוא בשני תחומים עיקריים: ניצול יותר טוב של אנרגיה וזיהוי תקלות ותחזוקה מונעת. אנחנו עוקבים אחר כל מיני מערכות ויכולים לזהות תקלות פוטנציאליות לפני שהן מתרחשות ולעשות תחזוקה מונעת".

מהו המודל העסקי של החברה?
"המודל המרכזי הוא של שירות – החומרה נקנית על ידי ערוץ הפצה שמוכר את החיישן ומחבר את הלקוח לשירות הענן. הוא מתחיל לשלם מנוי חודשי לכל חיישן שהותקן ויש חלוקת רווח בין החברה לבין המפיץ, רוב ההכנסות צפויות מהמנוי ולא ממכירת החומרה. בנוסף, כל המידע על הצריכה נשמר אצלנו. אנחנו רוצים להיות הגוגל של צריכת חשמל בעולם".

מה תרמה לכם ההשתתפות בתחרות SmartCamp?
"היינו בשלב מאוד מוקדם - 3 אנשים שעובדים מהבתים, סטארטאפ גארג' לעילא. תהליך הזה עזר לנו לגבש דברים. תהליך המנטורינג בארץ הפגיש אותנו עם כ-30 אנשים מובילים בתחומם מגוון חתכים:  הון סיכון, אקדמיה, תעשייה ועוד. הם הציבו שאלות טובות ולאלה שלא היו לי תשובות, ידעתי שאני אהיה חייב למצוא אותן. כשהשאלות חוזרות על עצמן - זה סימן שצריך למצוא להן תשובות".

"גם הקהל שהיה בתחרות חשוב. בקוקטייל אחרי הזכייה פנה אלי מישהו שצפה במצגת ואמר שהוא עושה יחסי ציבור לחברה מאד גדולה בתחום האנרגיה. הוא הפגיש אותי עם מנהל הארגון בישראל וכרגע אנחנו בסוג של שיתוף פעולה - אף פעם לא יודעים מה יכול לצאת".

ומה בדבר הגמר העולמי?
"הגמר העולמי נערך כחצי שנה אחרי הזכייה בישראל. במהלך התקופה הזו היתה לנו ישיבה עם אנשי יבמ כמעט כל שבוע. עבדו אתנו גם על איך להציג סינרגיה פוטנציאלית עם יבמ וגם חיברו אותנו לכל מני אנשים ביבמ העולמית. התחרות בשנה שעברה נערכה בדבלין, אירלנד. למרות שהשוק העיקרי שלנו הוא ארה"ב והחשיפה לאירופה היא פחות רלוונטית עבורנו, נוצרו שם קשרים חשובים".

כיצד מסייעת לחברה ההשתתפות בתחרות?
"אין ספק שהחשיפה עוזרת.
במיוחד לחברות של יזמים צעירים שפעם ראשונה מקבלים חשיפה בפני כל הקהילה בארץ.  אמנם אני יזם חוזר וסדרתי ומכירים אותי ואנחנו חברה בעלת קצת יותר נראות, אבל זה עוזר בהחלט. דרך אגב, החשיפה שלה זוכים חמשת הפיינליסטים בישראל היא די דומה. כמובן שגם החשיפה למנהלים בכירים ביבמ העולמית היא משמעותית".

מה שיתוף הפעולה שלכם כיום עם יבמ?
"אנחנו עובדים עם היחידה לטכנולוגיה גלובלית (GTU) באופן סדיר. כיום יש לנו תוכנית ניסיונית (פילוט) שפועלת בבניין יבמ בפתח תקווה.  אנחנו כל הזמן מחפשים דרכים להרחיב את שיתוף הפעולה".

אילו עצות יש לך למשתתפי התחרות?
"את הביזנס לא משנים בשביל התחרות, אבל כדאי להקדיש הרבה מחשבה ואימון לצורת ההצגה. עד התחרות המצגות שלנו היו בנאליות ומול המצגות המטורפות שראינו שם נשברתי ואמרתי שאני לא מוכן יותר להתחרות עם כאלה. זכינו בתחרות למרות המצגת. אני ממליץ להקפיד מאד על כל פרט בצורת ההצגה. בנוסף כדאי להקדיש זמן ולהדגיש את החיבור או את פוטנציאל החיבור ליבמ - השופטים מסתכלים על זה".

  • Ppl_logo
  • Bootcamp
  • Madan
  • Luzato
  • Color-logo
  • Brooks
  • Donna1

Media Partner

  • Startupmania